БИОХИМИЧНАТА ФАБРИКА НА ОРГАНИЗМА

Наближават празници, а с тях и рисковете за един от най-важните ни органи.

Черният дроб влияе пряко на метаболизма, в него се преработват мазнините, а протеините се разграждат и преобразуват в други вещества като важни ензими или хормони. Съхранява гликоген като източник на енергия.

Ако не работи добре, може да се появят проблеми с кръвната захар, холестерола, да се получи стеатоза (омазнен черен дроб), а в по-тежките случаи се стига и до цироза.  Най-честите симптоми са:

  • лесна умора;
  • намален апетит;
  • необяснимо отслабване;
  • чувство за натиск в корема;
  • болка под ребрата, особено горе вдясно;
  • общо усещане за неразположение.

Друг симптом, по който може да разберем, че черният дроб страда, е пожълтяването на кожата, характерно при жълтеница.

Причините за проблеми с черния дроб са много и различни. Това може да са вирусни инфекции (основно хепатит, но и други вируси), прекалено мазна и преработена храна, която е бедна на витамини и минерали. Затлъстяването, свързано с повишаване на триглицериди, холестерол и кръвна захар, също е фактор. Не на последно място увреждането може да е свързано с токсини от околната среда. Влияят и някои медикаменти. Това не означава да спрете да си пиете лекарствата, назначени от лекар, а само да обръщате внимание и на тази възможност. Черният дроб все пак може да се саморегенерира до известна степен. Той е устойчив на външни влияния орган, ако не му пречат някои хронични заболявания.

Алкохол и много месо – основни причини за стеатоза. Стеатозата е състояние на омазнен черен дроб, което има пряка връзка с инсулиновата резистентност и диабета. Причините са главно две – много калорично и мазно меню, прекаляване със спиртни напитки. Алкохолът е вреден, не само защото е много калоричен, а калориите от него се преобразуват до мазнини в организма. В черния дроб от спиртните напитки се отлага ацеталдехид. Веществото се свързва с усещането за махмурлук, но затруднява и работата на черния дроб като цяло. Навикът всяка вечер да се пие алкохол, така популярен в България, с годините води до все по-омазнен черен дроб. Оттук до процесите, свързани с появата на диабета и сърдечно-съдовите проблеми, има само няколко стъпки. Дори слаби като фигура хора може да страдат от омазнен черен дроб и това да им създаде сериозни проблеми.

Внимавайте с животинските мазнини (като цяло яжте по-малко месо), предпочитайте растителните храни и такива, които съдържат полезните омега-3 – ленено семе, зеленолистни, риба или ядки (най-вече орехи). Тези мазнини влияят положително и на жлъчката. Когато се храним главно с рафинирани храни и месо, то трябва да знаем, че те повишават киселинността на тъканите в тялото. Черният дроб ще компенсира донякъде, но ще започне да трупа токсични вещества.

Ако килограмите са повече, непременно трябва да влязат в нормата. Всеки може да избере подходящ спорт. Също толкова важни са и промените в храненето. Основните правила са да ядете колкото се може повече свежа храна със сезонни плодове и зеленчуци. Животинските продукти се ограничават, а месото трябва да е нетлъсто. Най-много мазнини съдържа свинското месо, дори и в тези части, където няма видими такива.

Каква е връзката с високия холестерол?  Половината от холестерола се образува в черния дроб. Когато стойностите са високи, лекарите обръщат внимание първо на този орган.

Пряка е връзката на черния дроб и с метаболитния синдром – това е комбинация от коремно затлъстяване, повишена (може и да не е с много) кръвна захар и склонност към вдигане на кръвното налягане. Нарича се “метаболитен”, защото е свързан с множество нарушения в обмяната на веществата – неправилно усвояване на захари, мазнини и протеини. Всички тези процеси обаче протичат през черния дроб. Някои подценяват леките отклонения в изследванията, смятат, че е нормално с възрастта да пълнеят около корема. Техният риск за диабет и сърдечносъдови инциденти обаче е значимо по-голям.

Как да се опазим здрави

  • Хранете се умно с пресни продукти. Ограничете месото, особено тлъстото.
  • Консумирайте ежедневно пресни плодове и зеленчуци.
  • Приемайте храни богати на омега 3 мастни киселини
  • Избягвайте алкохола!
  • Пазете се от тежки вирусни инфекции като хепатит. Срещу тип А и В има ваксина (имунизацията срещу хепатит В е задължителна), а за хепатит С вече има нови ефективни терапии.
  • Не допускайте да качвате излишни килограми!
  • Проверявайте редовно кръвната си захар, нивата на холестерола и триглицеридите. При хората над 45-50 г. се препоръчва да включат и кръвни изследвания на чернодробни показатели като ASAT и ALAT.
  • Тествайте се за хепатит В и С – лесно е, става с капка кръв от пръста, а и често има безплатни акции за изследването.

Родените след началото на 90-те години се ваксинират безплатно за хепатит В.