ЗАЩИТАТА В ТЕБДРУГИ ФАКТОРИ

Други фактори могат да повлияят както положително, така и негативно на имунната система. Те са толкова много, че е трудно даже да бъдат изброени, затова ще спомена само основните от тях.

Сън, почивка и възстановяване. Естествено, почивката и качественият и достатъчен сън имат благоприятен ефект върху имунната система. Но колко точно сън ни е необходим и как да го направим по качествен? Обикновено навсякъде се споменава, че ни трябват 8 часа сън на денонощие, но за мен това правило е просто смешно. Все едно всички да имаме нужда от 2000 калории дневно. Нуждата от сън е индивидуална и е толкова, че да се събудим сами и да се чувстваме отпочинали. За някои това може да са 6, а за други 9 часа. Заради ритъма на живот обаче повечето хора спят недостатъчно (по-малко от 6 часа) или сънят им е некачествен, а в дългосрочен план това води до отслабване на имунната система. Качеството на съня също е от огромно значение, затова избягвайте тонизиращи напитки в късния следобед и работата вечер, които превъзбуждат нервната система и ви пречат да заспите.

Стрес и други. Голям враг на имунната система е голямото количество стрес, който намалява производството на лимфоцити. Затова намалете до минимум стресовите фактори, поне тези, които зависят от вас. Алкохолът и цигарите пък са вечните заподозрени. Но противно на разпространеното мнение, че в малки дози алкохолът е полезен – той подтиска имунната система дори в умерени количества. Тютюнът съдържа вредни  химически вещества, които намаляват силите на имунната система и стимулират развитието на рак. Въздушните пътища съдържат ресничест епител, който изтласква навън попаднали микроби и чужди частици. Цигареният дим го блокира.

Слънце и околна среда. Слънчевата светлина също подсилва имунната защита и то по няколко начина. Всички знаем, че ултравиолетовите лъчи убиват микробите. Умереното излагане на слънце повишава активността на белите кръвни клетки, а също заздравява кожата, която е бариера срещу нахлуващите микроби. Под въздействието на слънчева светлина също така се синтезира витамин D, който от своя страна помага за усвояването на калция от организма.

Лекарства. Някои лекарства могат значително за отслабят имунната система. Най-вредни в това отношение са кортикостероидите и антибиотиците. Тяхното назначаване и прием трябва да става само под лекарски контрол.

В последните години науката показа близката връзка между умственото и физическото здраве. Сега знаем, че когато човек се чувства безпомощен и без надежда тялото му произвежда т.н. хормони на стреса, както и други химически вещества, които увреждат имунната система. Силната скръб, безпокойството, недоволството и вината – всички те се стремят да разрушат жизнените ни сили.

От друга страна положителните емоции като благодарност, радост, доброжелателство и упование в Божията любов и грижа – са най-голямата защита на здравето.

Д-р Веска Войчева