Промяната е възможна
Библейска психология за 21 век
Не зная за вас, но аз имам проблем с преодоляването на лоши черти от характера. Например много лесно избухвам, въпреки че напълно осъзнавам, че това е една заучена автоматична реакция, която ми създава само проблеми. В повечето случаи повишавам тон за незначителни неща, които могат да се разрешат много по-спокойно.
Отдавна съм осъзнала, че раздразнителността пречи за разрешаването на конфликта, уврежда добрите отношения и наскърбява близките ми хора. Въпреки това, когато някой ме засегне с нещо, за частица от секундата в мен се надига вълната на раздразнението и гневният изблик ми идва „отвътре“, както казваме. Много хора като мен осъзнават, че имат неприятни черти в характера, но не могат да се справят с тях, въпреки желанието си.
Днес в четвъртото видео от семинара „Библейска психология за 21 век“ ще коментирам някои от причините да не успяваме да се преборим с лошите си навици, както и библейските стратегии за тяхната промяна. Аз съм Йорданка Дейчева, психолог.
Един от най-важните фактори за промяна на характера е волята. Според Станфордския психолог Кели Макгонигъл проблемите с волята са основно три:
1. Неща, които знаете, че трябва да направите, но все ги отлагате – трябва да бъда по-организирана, по-отговорна, да се движа повече, да се храня здравословно, да почистя къщата, да си науча уроците и т.н.
2. Неща, които знаете, че не трябва да правите, но не можете да се спрете – не трябва да завиждам, не трябва да избухвам, не трябва да клюкарствам, да стоя до късно и т.н.
3. Неща, които искате да постигнете, но се проваляте –дългосрочните ни планове за бъдещето.
Има 4 фактора, които саботират волята ни:
1 фактор за слаба воля: Свръхстимулация на мозъка – постоянно се взирам в електронното устройство, стоя до късно, ям прекалено мазни и сладки храни, пия кафе, алкохол, пуша, гледам постоянно клипове и филми и т.н. Когато в мозъка нервната стимулация е постоянно висока, челният дял понижава своята активност, а това означава слаба воля.
2 фактор за слаба воля: Избирателна памет – запомням само кратковременното удоволствие от вредния си навик, а изтласквам от съзнанието си дългосрочните неприятни последици. Например избухването ме успокоява временно, но аз запомням само това кратковременно успокоение, а пренебрегвам факта, че дълбоко наранявам близките си хора и увреждам взаимоотношенията ни, затова следващият път отново започвам да викам, когато нещо ме раздразни.
3 фактор за слаба воля: Заглушаване на съвестта – премълчаваме истината, за да не си развалим приятелството; или послъгваме, за да напреднем в работата и т.н. Потъпква-нето на моралните принципи понижава активността в челния дял на мозъчната кора, където е центърът на моралните решения, но също и центърът на волята. Когато заглушаваме съвестта си, ние отслабваме и волята си.
4 фактор за слаба воля: Емоционална логика – това е неправилен модел на мислене, според който ще направя нещо, ако ми се иска, а няма да го направя, ако не ми се иска – решението ми се управлява от чувствата, а не от разума или необходимостта. Например трябва да подредя и почистя къщата, но сега не ми се иска, ще отложа за утре, утре ще отложа за вдругиден и т.н.
Как да решим проблема с лошите черти на характера?
Има 4 прости, но ефективни стъпки.
1 стъпка: Трябва да си призная, че имам проблем и нужда от помощ.
На езика на библейската психология това се нарича „изповед“ – признавам си, че имам проблем, че има нещо, с което не мога да се справя. Мъдрецът Соломон казва: „Който крие престъпленията си, няма да успее, а който ги изповяда и оставя, ще намери милост“ (Притчи 28:13). За неправилното поведение Библията използва думите „грях“, „престъпление“, „нарушение“, защото неправилното поведение всъщност представлява нарушение на моралния закон.
Харесва ми първият принцип на Анонимните алкохолици: „Принципът, че няма да постигнем истинска сила, докато първо не признаем пълното си поражение, е основният корен, от който нашето Общество е изникнало и процъфтяло“. Чувството на безпомощност е изключително неприятно за човешката ни гордост, но трябва да признаем, че имаме проблем, за да намерим решение. Признаването на проблема освобождава човека от постоянното чувство на вина и той започва да търси решение.
2 стъпка: Трябва да променя мисленето си за проблема
Когато повтаряме вреден навик, за който сме убедени, че не е добър, това означава, че дълбоко в себе си, може би понякога подсъзнателно, ние си мислим, че ни носи повече добро, отколкото зло. Например когато се ядосам и избухна, чувствам определено успокоение и това успокоение се запечатва в съзнанието ми, и аз запомням, че избухването води до „добро“. Обаче изтласквам от съзнанието си неприятните спомени, че съм обидила и наранила близките си.
А когато не правим нещо, което знаем, че трябва, например упражнения, това означава, че това нещо не е на първите места в списъка ни с приоритети, не мислим за него като за нещо ценно, иначе веднага щяхме да започнем да го правим. Ето как можем да проверим това: Ако някой ви каже: Ще ти давам по 50 лв. всеки ден, ако половин час се движиш активно, ще започнете ли да го правите? Сигурна съм, че да. Защо? Ами защото парите явно заемат високо място в ценностната ни система, по-високо от здравето.
В Библейската психология промяната на мисленето се нарича „покаяние“.
След като порицава вярващите от Коринт за техни грехове, апостол Павел им пише: „И сега съм радостен, не защото бяхте натъжени, а защото тъгата ви ви накара да се покаете“ (2 Коринтяни 7:9) . А Елън Уайт казва: „Покаянието включва скръб за греха и отказване от него“. Ние не само съжаляваме за лошата си постъпка, защото осъзнаваме, че тя причинява проблеми и страдания, но и искрено пожелаваме повече да не я повтаряме.
3 стъпка: Трябва да потърся помощ отвън
В плана на Анонимните алкохолици има следния принцип: „Повярвахме, че сила по-висша от нас може да ни върне здравия разум“. Вярата е лично решение и всеки е свободен да я приеме или да я отхвърли. Като Християнска нация ние вярваме, че Божият Син Исус Христос е умрял на кръста за нас, за да ни прости греховете и да ни освободи от всеки лош навик.
Основополагащ принцип в Библейската психология е нуждата на човека от Божествена помощ за коренна промяна на характера. Истинското преобразяване отвътре може да стане само с намесата на свръхестествена сила. Апостол Павел обяснява:
„Но Бог показва Своята любов към нас в това, че когато още бяхме грешници, Христос умря за нас“ (Римляни 5:8).
„Той ни спаси чрез умиването, в което се родихме отново, и обновлението, извършено от Святия Дух“ (Тит 3:5).
„Затова ако някой е в Христос, той е ново създание; старото премина; ето, всичко стана ново“ (2 Коринтяни 5:17).
Молитвата
Като християнка, аз мога да разчитам не само на моите собствени усилия, а и на Божията сила. Затова в труден момент първото нещо е да потърся помощ от Бога в молитва. Елън Уайт дава следното прекрасно определение за молитвата: „Молитвата е разкриване на сърцето пред Бога като пред Приятел“ (Пътят към Христос).
Преди да стана християнка, бях пушачка. Разбирах колко е вредно пушенето, но не можех да се откажа. Волята ми беше изключително слаба. Интересното е, че дори след като започнах да се моля, пак продължавах да пуша. И един ден изрекох молитва от цялото си сърце: „Господи, не мога да се откажа. Моля Те използвай всички средства, давам ти разрешение да правиш каквото искаш с мен, само махни тези цигари!“. За мен беше огромна изненада, че още на другия ден започнах толкова силно да кашлям като пуша, че дори не забелязах как ги отказах. А никога не бях кашляла така преди. Това е едно от моите първи реални лични преживявания на свръхестествената Божия намеса в живота ми.
Помощта от хората също е важна. Когато преживявах развод, бях изпаднала в тежка депресия. Но имах една приятелка, с която се бяхме разбрали да ѝ се обаждам винаги, когато имах нужда. Нейната подкрепа изключително много ми помогна да преодолея отчаянието и депресията.
Може да се потърси помощ и от специализирани центрове и професионалисти.
4 стъпка: Упражнявай добрия навик, без да се отчайваш, ако понякога се проваляш
Мъдрецът от древността ни казва: „Защото праведният, ако седем пъти пада, пак става“ (Притчи 24:16).
Елън Уайт коментира основната причина за слаба воля: „Тази воля, която е толкова важен фактор в характера на човека, при грехопадението бе отдадена под властта на Сатана. (…) Но безпределната жертва на Бога в отдаването на Исус Христос, Неговия възлюбен Син, като жертва за грях, Му дава възможност да каже на човека, без да нарушава нито един от принципите на Своето управление: „Посвети себе си на Мен; дай ми своята воля; отнеми я от контрола на Сатана и тогава Аз ще я владея. След това мога да действам в тебе, за да желаеш и да вършиш Моята добра воля“. Когато Бог ти даде Христовия ум, волята ти ще стане като Неговата и характерът ти ще бъде преобразен по подобие на Христовия“ (с. 105,106).
Нещо практично: Определете си граница, отвъд която да не преминавате. „Ще играя на компютъра един час“. „Ще си лягам най-късно в 11.30“. „Ще ям най-много по 1 филия хляб“.
Ако се случи да наруша тази граница, има две възможности:
А. „Не мога да се справя с това“ – т.нар. „гуляйджийска реакция“ – започвам отново необуздано да ям, да пия, да крещя, да вземам наркотици и т.н.; оставаме роби на лошия навик.
Б. „Днес си изпуснах нервите, но утре започвам отначало“ – приемаме, че сме изгубили битката, но с Божията помощ можем да спечелим войната. Аз всяка сутрин си напомням, че мога да започна на чисто.
Апостол Павел казва какво прави самият той: „Има едно нещо, което винаги правя – забравям онова, което е зад мен, и правя всичко възможно, за да достигна това, което е пред мен“ (Филипяни 3:13; ERV-BG).
Елън Уайт ни напомня: „Силата на характера се състои от две неща – сила на волята и сила на самоконтрола. Много млади хора бъркат силната и неконтролируема страст със силата на характера. Но истината е че този, който е роб на страстите си, е слаб човек. Истинското величие и благородство на човека се измерва чрез силата на чувствата, които той подчинява, а не чрез силата на чувствата, които владеят и подчиняват него“ (Уайт, Е. Ум, характер, личност. Т. 4. София: Нов живот, 2001, с. 109).
И така, за да се справим със слабата воля, споменахме 4 важни стъпки: признаване на проблема или изповед; промяна на мисленето или покаяние; помощ от Бога и хората; промяна на поведението.
В края нека се заредим с оптимизъм и надежда чрез библейското обещание: „Способен съм да посрещна всички обстоятелства чрез Христос, който ми дава сили“ (Филипяни 4:13; ERV-BG).
Принципите на библейската психология са валидни дори и за нас в 21 век. Още за тях можете да прочетете на нашия сайт facebible.bg, в раздел Психология и подраздел Християнска психология. На сайта ни ще можете да си изтеглите напълно безплатно електронната книга за емоционална интелигентност „6 стъпки за овладяване на гнева“.
Често публикувам материали и на фейсбук страниците си „Християнска психология“ и „Психология за всеки ден“. Можете да ги харесате, следвате и коментирате.
Ако желаете да изучавате Библейска психология в група, пишете ми на имейла в описанието или на лично съобщение до фейсбук страницата ми „Християнска психология“.
Йорданка Дейчева, ydeicheva@facebible.bg