УВАЖЕНИЕ И НЕАГРЕСИВНО ПОВЕДЕНИЕ НА ДЕЦА (ЗА УЧИТЕЛИ И РОДИТЕЛИ)
Здравейте, учители и родители! Преди няколко години имах възможност да влизам по няколко минути в часа на класа на сина ми, за да помагам на децата да се справят с агресивното поведение и да се учат на уважение към възрастните и един към друг. Така се появи тази поредица, която съм озаглавила „Неагресивно поведение: за деца от 7 до 12 г.“. Първите 6 клипчета са посветени на разликите между уважение и агресивно поведение и как децата да разпознават и харесват неагресивното поведение. Продължителността на всяко видео е няколко минути. След всяка презентация има и работен лист за затвърждаване на понятията, който ще можете да изтеглите от линк в описанието.
Моето предложение е да се използва в част от времето за часа на класа или по ваша преценка. Родителите могат да го използват по всяко време вкъщи.
1 тема
Уважение
Здравейте, деца!
Един понеделник в училище в гр. Шумен двама шестокласници, Красимир и Виктор, били в час по математика. Двамата започнали да се бият заради някакво топче. Учителката ги разтървала, после се обърнала към дъската. Красимир и Виктор продължили да спорят. Тогава Красимир напсувал Виктор. Виктор се вбесил, нападнал го, преметнал го и двамата паднали, но момчето ударило с лакът Красимир в корема, без да иска. Дотук – нищо страшно, обичайна картинка.
Обаче Красимир веднага започнал да се оплаква от болки в корема и го завели при сестрата, а после – в болница. А там – веднага в операционната. И му махнали далака, защото започнал да кърви. Далакът е орган, който помага на имунната система да се бори с инфекциите.
От една глупава разправия, от едно сбиване Красимир получил необратима травма за цял живот – операция, без далак, рискува често да се заразява с инфекции.
Защо ви разказах тази история? По няколко причини:
Нашите действия винаги имат ПОСЛЕДИЦИ!
ДЕЙСТВИЯ → ПОСЛЕДИЦИ
Как се развиват събитията в случката с Красимир и Виктор?
спор → размяна на обиди → гняв → псуване → сбиване → операция
Представете си, че това е една стълбичка. Според вас на кое стъпало е най-лесно да спрем? На първото, второто… последното? В началото е най-лесно да спрем, преди да са сме започнали да се ядосваме. Да разрешим спора ЦИВИЛИЗОВАНО, а не с насилие.
Имам един въпрос: В стаята присъства класът, присъства и учителят. Какво НЕ проявяват тези ученици към учителя и към съучениците си?
У _ _ _ _ _ _ е
Уважение означава да ценя както себе си, така и другите.
Когато уважавам и ценя само себе си, аз ставам егоист, а егоистът не може да бъде щастлив. Красимир и Виктор сякаш уважават само себе си – всеки иска топчето само за себе си, не се интересува, че пречи на децата да учат, че пречи на госпожата да преподава. Каква е последицата от техния егоизъм? Бой, операция, нещастие.
Когато уважавам и ценя както себе си, така и другите, аз ставам алтруист: това е човек, който помага на другите. Тогава имаме добри отношения, а това ще ме направи щастлив.
само себе си егоист нещастен човек
Уважение
себе си и другите алтруист щастлив човек
Ние живеем в християнска държава, а в Християнството има едно златно правило:
Прави на другите това, което искаш те да правят на теб.
Ако искаш другите да те уважават, и ти трябва да ги уважаваш!
Ако искаш да имаш добри приятели, и ти трябва да бъдеш добър приятел!
Ако искаш да не те обиждат, и ти не трябва да обиждаш!
Хайде да обобщим какво научихме:
Нашите действия винаги имат последици.
Насилието предизвиква насилие.
Уважението предизвиква уважение.
Ако уважаваме само себе си, ще станем егоисти и ще бъдем нещастни.
Ако уважаваме себе си и другите, ще станем алтруисти и ще бъдем щастливи.
Да повторим отново златното правило всички заедно: Прави на другите това, което искаш те да правят на теб!
Домашна работа: Тази седмица, ако някой ви обиди, кажете: Не е възпитано да се обижда, ако ме обиждаш, няма да ти бъда приятел/ка.
Пожелавам ви да бъдете добри хора и да уважавате всички!
Предлагам ви през следващите 5 минутки следващата седмица да използвате работния лист, който съм подготвила за преговор и упражнение на децата. Отначало можете да преговорите основните понятия и принципи от първия урок и да им раздадете листовете. Можете да ги оставите да ги попълват самостоятелно и после да коментирате отговорите или пък да правите още от самото начало упражнения заедно с децата и да коментирате заедно отговорите. Накрая е добре да оставите време за въпроси и коментари.
Работният лист можете да намерите тук: https://facebible.bg/работен-лист-уважение/
Видеото можете да гледате тук: https://www.youtube.com/watch?v=C-T2zRZn3SI
Харесайте и последвайте Фейсбук страницата ми “Психология за всеки ден”
Йорданка Дейчева, психолог